CADCollege logo

Unity Basis: Interactief 3D

In deze cursus leert u hoe u uw 3D-model van een van de Autodesk programma's omzet naar een realtime interactieve visualisatie. Het model wordt klaargemaakt voor snelle weergave op computer. Bovendien wordt een inleiding gegeven in het aanmaken van een model voor een 3D bril. U leert om het model te presenteren alsof u de machine bedient of alsof u in het gebouw rondloopt.

Cursus Unity Basis

€ 1490,- all-in prijs (ex. btw) in 4 dagen.
  • Studeren in kleine groep
  • Unity certificaat
  • incl. eBook
Cursusplanner bel voor advies op maat:
024 356 56 77 of type uw vraag

Cursusinhoud kort

De eerste drie dagen worden besteed aan Unity algemeen. U werkt met al bestaande (voorbereide) set van 3D modellen. U leert de editor van Unity te gebruiken. U maakt een eerstepersoon (Eng: first person) en een derdepersoon (Eng: third person) model. In een eerstepersoon model ziet u de omgeving alsof u daar zelf rondloopt. In een derdepersoon model ziet u de omgeving met daarin een personage of avatar. U kleedt de omgeving aan met materialen, lampen en andere componenten, zodat de realiteitsgehalte toeneemt. U voegt animaties toe en start deze afhankelijk van de plaats van de personage. Zo laat u een deur opengaan als de persoon in de buurt van de deur komt.  U publiceert het Unity model naar een losstaand programma. Iedereen kan deze afspelen op een Windows computer.

De vierde dag wordt besteed aan de koppeling tussen de Autodesk programma's en Unity. Bovendien wordt het Unity model gepubliceerd naar een 3D bril en deze les vormt een inleiding op VR. Omdat de koppeling tussen Unity en de Autodesk programma's niet voor alle programma's hetzelfde gaat wordt de groep gesplitst. Er zijn drie mogelijkheden.
  • 3ds Max gebruikers kunnen hun modellen direct gebruiken in Unity.
  • AutoCAD 3D, Plant, Inventor, Fusion 360 en Solid Works gebruikers zullen hun model klaar moeten maken voor Unity. Dit gaat het makkelijkst met het programma Pixyz.
  • Revit- en SketchUp gebruikers maken hun model klaar met het programma Unity Reflect. Met Unity Reflect wordt niet alleen het 3D model, maar ook alle BIM data geëxporteerd, zodat deze optimaal geschikt is als digitale tweeling. U krijgt een inleiding in het aanpassen van het model dat met Unity Reflect wordt aangemaakt.

Tip: Deze laatste dag kunt u uw eigen model meenemen.

Cursusgegevens

Doelgroep
Gebruikers van 3D-modelleersoftware zoals Revit, Inventor, 3ds Max, Plant of Sketchup.
Voorkennis
Ervaring in een van bovenstaande programma's
Duur
4 dagen
Lesmateriaal
eBooks: AEC Developer Workshop Series (Unity Reflect & Unity Pro: Create Realistic, Real-time Visualizations, Introduction to 3D Interactive Development,  HDRP High Fidelity Lighting) toegang via MyLiveBook voor 1 jaar
Certificaat
Unity Authorised Training Partner (UATP), wereldwijd erkend
Plaats
CAD-leslokalen, Nijmegen

U leert

  • Een 3D model om te zetten naar Unity.
  • Een model interactief te maken.
  • Een model te publiceren naar een programma voor een beeldscherm of een app voor een 3D-bril *
* In de cursus wordt de bril Oculus Quest 2 gebruikt, maar de les is algemeen toepasbaar voor andere brillen.

Extra voor Revit of SketchUp

De laatste dag is de cursus gesplitst om direct aan te sluiten bij de modelleersoftware.
• U maakt kennis met Unity Reflect om een 3D-model van Revit of SketchUp aan Unity Pro te koppelen.
• U leert en oefent het model aan te kleden. U past het Unity-model aan, u voegt materialen toe. U voegt accessoires toe.
• Een voegt verlichting toe
• U voegt camerabediening toe
• U publiceert het model
• U maakt films en animaties
• U leert hoe u het model inlaadt op uw 3D-bril.

Extra voor Inventor, AutoCAD 3D, Plant

De laatste dag is de cursus gesplitst om u praktische ervaring op te laten doen met de modelleersoftware waarmee u nu al werkt. U kunt deze modellen zonder extra software klaarmaken voor Unity. Maar u leert ook hoe u de modellen kunt optimaliseren voor Unity door gebruik te maken van het programma Pixyz.

Onderwerpen uit de cursus

De cursus wordt gegeven in het Nederlands, maar de eBooks zijn Engelstalig. De cursus is een samenvoeging van 3 workshops. In de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld.

Dag 1 en 2: Introduction to 3D Interactive Development

In this workshop participants will start creating their own unique looks in their scenes in their scenes, implement more scripts and modify values in the editor, and begin developing user implement more scripts and modify values in the editor, and begin developing user interfaces.
Learning Objectives and Outcomes Learning
● Explore the Editor layout and basic features
● Create a custom material
● Build a realistic Scene using Prefabs and Materials
● Add and customize lighting in a Scene
● Implement user interaction
● Configure user interface components
● Add Post--Processing for custom visual effects
● Publish a build and test

Dag 3: HDRP High Fidelity Lighting

Participants will light a small controlled scene with both an interior and this workshop, participants will light a small controlled scene with both an interior and exterior view. exterior view. This workshop has the sharpest learning curve of them all, but the immediate results seen with each progressive step should keep people inspired to keep moving.
Learning Objectives and Outcomes
● Identify and configure critical settings for HDRP
● Identify and configure critical settings for bounced light in HDRP
● Set up Reflection Probes in a scene to make scenes more realistic
● Set up Light Probes in a scene to make indirect lighting more realistic
● Identify how to set up additional Post Processing scenarios in your scene
● Identify lighting types and properties needed to create desired lighting effects
● Explain how Physically Based Rendering (PBR) material properties affect lighting


Dag 4: Unity Reflect and Unity Pro  / of Pixyz

Create Realistic, Real time Visualizations. The first workshop provides a vital link between Unity and software participants know, Revit, and introducing them to the real time BIM capabilities of Unity Reflect. In learning how to drag and drop components to build a visualization, AEC developers will understand how Unity is available tool to integrate into their development process.
Learning Objectives and Outcomes
● Describe the properties of Reflect and how it is used in a Realtime 3D pipeline
● Define key features of Reflect and how it can be used to support common AEC use cases
● Configure Reflect for use in new and existing projects
● Use Reflect to collaborate with team members
● Design realistic scenes in Unity using data brought into the editor with Reflect
● Demonstrate basic development practices in Unity such project organization Workshop