CADCollege logo

TEC / CAD College - 25 jaar           Vervolg en Verdieping

Door Lisa Kamphuis

Nijmegen, 20 maart 2009
Het TEC / CAD COLLEGE is na 25 jaar een begrip geworden in de Nederlandse CAD wereld. Het werk van docent R. Boeklagen en zijn team is voor het derde achtereenvolgende jaar bekroond met de titel ‘Beste Autodesk Training Center van Nederland’. Genoeg redenen om eens een kijkje achter de schermen te nemen bij dit succesvolle CAD opleidingscentrum.

Het pand van het TEC ziet er modern en sfeervol uit. De receptieruimte is fraai ingericht inclusief ridderharnas en gietijzeren kroonluchter. Ook de cursusruimtes ogen ruim en modern. In 1984 was dat wel andere koek. De oprichters Ronald Boeklagen en Leonie Bergsma begonnen hun bedrijf in een oude fabriek die ingericht was als verzamelpand voor kleine bedrijfjes.

In eerste instantie begon TEC met het adviseren van bedrijven bij de invoering van CAD systemen. Ronald Boeklagen legt uit: “Een CAD systeem van dat moment bestond uit hard- en software van meer dan een ton en was toch minder krachtig dan het eenvoudigste CAD programma van nu. Maar de voordelen waren zo duidelijk dat bedrijven toch schoorvoetend de tekenplank verwisselden voor de computer.” TEC heeft toentertijd veel bedrijven begeleid met de overstap.

Een nieuw aspect van de CAD systemen waar TEC tegenaan liep was de begeleiding van de gebruiker. Een hard- en softwarepakket invoeren was niet voldoende voor een succesvol gebruik van het CAD systeem; de tekenaar had er ook behoefte aan ondersteund te worden. TEC heeft dit signaal handig opgepakt door zich toe te gaan leggen op het ontwikkelen van gebruikersvriendelijk studiemateriaal. Inmiddels heeft Boeklagen al meer dan 50 AutoCAD en Inventor studieboeken uitgebracht.

Naast het studiemateriaal op papier biedt TEC ook trainingen aan. Dat deze worden gewaardeerd door de cursisten is duidelijk: het bedrijf is al meerdere jaren in de prijzen gevallen. Toen TEC begon met de trainingen was het nog voldoende om de inhoud van een cursus toe te spitsen op de kennismaking met het systeem. Tegenwoordig ligt dat anders. CAD systemen bieden veel meer mogelijkheden. De cursussen van TEC worden daarop aangepast. Ronald Boeklagen: “een CAD ontwerp moet parametrisch zijn, zodat deze snel gewijzigd kan worden. Het ontwerp moet zijn doorgerekend op sterkte-, kosten- of milieu aspecten. Daarom hebben we het cursusmateriaal uitgebreid met onderwerpen zoals parametrisch ontwerpen, VBA, sterkte berekeningen en methodisch ontwerpen.

Een enkele cursus is niet meer genoeg om alle facetten van de huidige CAD systemen onder de knie te krijgen. Het TEC biedt vervolgcursussen aan, maar ook verdiepingsstof voor thuis. Verder publiceert TEC gratis oefeningen, filmpjes en testen op haar website www.cadcollege.com . Deze kennis- en vaardigheidstesten zijn uitermate populair: onlangs maakte TEC bekend dat er al meer dan 5000 mensen gebruik hebben gemaakt van deze testen.

De afgelopen jaren heeft TEC zich vooral gericht op de complete leertrajecten. Het leertraject van TEC leidt cursisten op tot AutoCAD Systeemmanager, Mechanical-, Architectural-, of 3D-designer. Naast de gebruikelijke kennis van CAD systemen die wordt opgedaan bij TEC cursussen, kunnen afgestudeerde cursisten ook VBA gebruiken of een methodisch ontwerpproces toepassen. Zij zijn in staat om presentaties te geven over de nieuwe CAD technieken en kunnen tekenafspraken/ onderzoeksgegevens vastleggen. Deze beroepsgerichte opleiding van TEC wordt afgesloten met een HBO verklaring. Momenteel zijn er al 150 CAD kenners die dit traject met succes volbracht hebben.

Het succes van TEC valt volgens Ronald Boeklagen onder andere te danken aan het aanpassingsvermogen van het bedrijf: “We letten goed op de markt. We detecteren veranderingen en proberen onze trainingen en producten daarop aan te passen. Zo blijven we de gebruiker voorzien van de kennis en middelen die hij nodig heeft om met de ontwikkelingen van de CAD systemen uit de voeten te kunnen. Nieuwe ontwerptechnieken zoals rapid prototyping of 3D printen worden bijvoorbeeld geïntroduceerd en in de praktijk getest, zodat deze in de leertrajecten meegenomen kunnen worden.

Leonie Bergsma voegt daaraan toe: “TEC streeft ernaar klantvriendelijk te zijn. We hebben er bewust voor gekozen om kleinschalig te blijven. Dit stelt ons in staat om de kwaliteit van het bedrijf te optimaliseren. Onze website, www.cadcollege.nl, is altijd up-to-date en voorzien van handige opties. Zo kunnen gebruikers online een cursusplaats reserveren en studiemateriaal bestellen.” De mogelijkheid om een cursusplaats te kunnen reserveren is geen overbodige luxe. Het populaire bedrijf geeft de trainingen in kleine groepen zodat klanten voldoende individuele aandacht kunnen krijgen van de docent.

Ronald Boeklagen voegt toe: “Deze kleinschaligheid zorgt ervoor dat we klanten goed persoonlijk kunnen begeleiden. Na de cursussen ben ik bijvoorbeeld altijd nog beschikbaar voor vragen. We proberen cursisten waar dat kan ook buiten het leslokaal te helpen. Het komt ook wel eens voor dat we werk- of opdrachtzoekers aan werkgevers koppelen, we spreken zoveel mensen.
Op de vraag of het duo nog 25 jaar met TEC door zal gaan wordt door beiden met een grote glimlach geantwoord. Leonie Bergsma: “25 jaar is lang. We zullen zien. Op dit moment hebben we nog veel plezier in het werk". Ronald Boeklagen is het daar zeker mee eens: “Het lesgeven en schrijven van studiemateriaal vind ik nog steeds leuk om te doen. We wil blijven voorlopen: software wordt een half jaar voordat deze uitkomt bestudeerd, zodat het aanbod van studiemateriaal en trainingen erop aan wordt gepast. Zoals je hoort hebben we er nog lang niet genoeg van!”

Lisa Kamphuis is freelance auteur

TEC / CAD College BV